martes, 16 de abril de 2013

PARAULES DE COMIAT I GRACIES A UN AJUNTAMENT SOLLER MALLORCA ANy 1963

L'abril del 1979 es celebrren a Espanya eleccions municipals. Eren les primeres que es feien democraticament del 1934 ençà. Als municipis de la comarca de Sóller guanyaren pel que fa a la localitat de Fornalutx la candidatura de Independientes qur capitenajava Alejandro Vidal Vicens i a la ciutat mateixa de Sóller la de Unión de Centro Democratico encapçalada per Simó Batle Pomar. Jo aleshores encara feia feina a les oficines de l'empresa de suministre electric EL Gas S.A. i col.laborava com articulista i informador al setmanari local Sóller. També era el corresponsal informatiu comarcal del palmesà Ultima Hora pertanyent al Grup Serra. D'altra banda a Fornalutx ocupava el càrrec de Fiscal titolar o ptopitari del Jutjat de Pau.. No se mot bé com va ser, la questió és que la direcció del Sóller m'encrregà amb el consens de tots els partits representats a l'ajuntameant de Sóller que fes les croniques dels seus plenaris. Croniques qie sempre vaig procurar fer el més objectivament possible separant el que era opinió personal i informació pura. Si a les acaballes del règim anterior havia estat frontalment critic amb la corporació existent aleshores ja des del moment mmateix de la transició vaig considerar adient moderar el meu enfrontament. L'any 1981 dimitia de batle de Sóller i de regidor per raons familiars , Simó Batle. Pertoca sucedir-li la segona de la lista, la mestra d'escola directora del Collegi Es Puig Matilde Girbent Sureda però aquesta renuncià i el candidat a succedir al batle Batle (vagi la redundancia) fou el terver de la llista Bartomeu Mayol Coll (1930-1998) de malnom "batlet" ( quina altra coincidència!) que era el primer tinent batle. Bartomeu Mayol Coll ocupà el seient de la batlia fins al final de la legislatura l'any 1983. Record que formaven part d'aquell consistori a més de la ja esmentada Matide Girbent, Antoni Arbona Colom, Jaume Antoni Aguiló Llabrés, Margalida Llobera Sampol, Antoni Sampol per la UCD, Aina Colom Calafat i Rafel Massanet pel PSOE .( Aquest darrer havia reemplaçat a Antoni Estades Gelabert galió destuit per el seu partit a causa d'haver donat el seu vot a Bartomeu Mayol) Andreu Pizá Mayrata i José Morenilla Dominguez per Esquerra Sollerica, Antoni Rullan Colom moana i l'advocat Joan Daniel Pascual Castanyer que representaven dues candidatures el nom de les quals en aquest moment no record. El dia que es feu el plenari del comiat d'aquella corporació, donada la paraula al public vaig pronuncià aquesta al-locució. Senyores i senyors. Pel que veig estic convidat a prendre la paraula.Intuint aquesta avinentesa he escrit unes quantes ratlles. En primer lloc crec obligat i de bona criança manifestar el meu agraiment a la digna corporació que pesidida primer per Don Simó Batle i ara darrerament per Don Bartomeu Mayol ha tengut al llarg d'aquest periode d'administració municipal tantes consideracions a l'encontre de la mev modesta persona i de la premssa acreditada en general, encara que hi hagi qui no ho veu amb aquests ulls. S'ha insinuat en determinades ocasions ,sotto voce , que jo era el porta veu oficiós d'aquest consistori.Es obnvi que cap de les cróniques escrites durant aquest temps m'han estat recomanades per cap dels senyors i senyores regidors presents en aquesta sala.D'ençà que la Democracia torna esser el sistema politic normal del nostre país he escrit lliurament el que m'ha semblat però també me sembla evident que, pertanyent a unes corporacions civico militars o nobiliaries i esset fiscal de pau de la meva localitat familiar no ho havia de fer amb el mateix motlo que altres companys de tasques periodistiques acostumen fer-hoi. A mi em pertocava jugar i em pertoca encara jugar el paper de defensor de les virtuts de la Moral Tradicional, de l'Imperi de la Llei, de les Forces Armades i de Seguretat Ciutadana: puix sempre he tengut l'intim convenciment de que sense un recolzament als principis d'ORDRE, JUSTICIA, AUTORITAT,CODI; sense una guerra ferma i resolta contra el delicte i el lllibertinatge no arribariem a consolidar el règim de Democracia i Lllibertat que ha escollit el nostre Poble. En el meu darrer article publicat dalt del nostre setmanari local en la meva seccció habitual deia clarament ." La tasca de la premsa ha de seguir essent critica , censurant si cal tota conducta antidemocràtica o denunciant fets que vagin en contra dels interessos col.lectius però també alabant tot allò que meresqui ésser alabat. Mantenc aquestes paraules. No tot han estat flors i violes aquests tres anys darrers .S'hauria pogut fer molt més en el camp de la Normalització de la nostra Llengua. De totes formes convenc que la culpa la tenim tots i que sovint l'ambient del carrer no era gaire favorable per adoptar cap resolució. -Senyors del Consitori cessant. no sóc qui per jutjar els vostres encerts o errors. Crec que heu fet el que heu pogut i sabut. El respecte i acatament que us he guardat com llegitims represenants dels sollerics jio pens guardar-lo als vostres successors. Per damunt les opinions i les persones, aqui i sempre està Sóller que és de tits. He dit. Hi hagué mansbelletes o sigui aplaudiments ? Segurament sí però per mi això ara aqui no´ és el que interessa més. El que interessa són les paraules que vaig emprar i el que significaven aleshores i encara segueixen significant, diguin el que diguin tots aquells i aquelles que me questionen.

No hay comentarios: